Refleksvester ungdomsbedrift og fortjeneste

Del 2, alle hjelpemidler

Refleksvester ungdomsbedrift og fortjeneste

Lest inn av KI og ikke kontrollert manuelt enda — kan inneholde feil.

Ungdomsbedriften Vær Synlig UB selger refleksvester.

Kostpris (inntakskost) er 42 kroner per vest.

Bedriften bruker denne formelen til å beregne fortjenestemargin:

Fortjenestemargin=Salgspris−KostprisSalgspris

Veiledende salgspris er 89 kroner per vest.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Hvor stor blir fortjenestemarginen hvis ungdomsbedriften selger en vest til 89 kroner? Oppgi fortjenestemarginen i prosent.

Ungdomsbedriften blir kontaktet av to barnehager, Skogen og Klatrehagen, og begge er interessert i å bestille refleksvester.

De gir hvert sitt tilbud til ungdomsbedriften:

Tilbud 1: Skogen barnehage ønsker å bestille 75 vester til 80 kroner per vest.

Tilbud 2: Klatrehagen barnehage ønsker å bestille 85 vester til 75 kroner per vest.

Hjelpemiddelkrav: Kalkulator

Lag et regneark og bestem hvilket tilbud som gir størst fortjeneste for ungdomsbedriften.

Fasit

52,8%

Tilbud 1 fra Skogen barnehage gir størst fortjeneste (2850kr).

Løsningsforslag
Fortjenestemargin=Salgspris−KostprisSalgspris=89−4289=4789≈0,528=52,8%

Fortjenestemarginen er 52,8 % (avrundet til 53 %).

Vi setter opp et regneark for å beregne fortjenesten for begge tilbudene.

For hvert tilbud beregner vi:

  • Brutto inntekt = Antall × Pris per vest
  • Kostpris = Antall × 42 kr
  • Fortjeneste = Brutto inntekt − Kostpris
TilbudAntallPris per vestBrutto inntektKostprisFortjeneste
Skogen barnehage7580 kr6 000 kr3 150 kr2 850 kr
Klatrehagen barnehage8575 kr6 375 kr3 570 kr2 805 kr

Tilbud 1 fra Skogen barnehage gir størst fortjeneste med 2 850 kroner.

Sensorveiledning

Oppgaven gir til sammen 4 poeng

2 poeng

1 poeng for riktig desimaltall, men manglende eller feil omgjøring til prosent. 2 poeng for riktig svar med fremgangsmåte kommunisert.

2 poeng

1 poeng kan gis hvis kandidaten viser en del kompetanse. 1 poeng dersom kandidaten gjør riktige utregninger og konkluderer riktig, men ikke har brukt regneark. 2 poeng hvis fremgangsmåten er vist og konklusjonen er korrekt. Eventuell manglende dokumentasjon av formler i regneark tas i betraktning ved helhetsvurdering av eksamensbesvarelsen og oppgaven, men gir ikke poengtrekk i denne deloppgaven.

Forstå oppgaven med en KI

Du får en ferdig tekst du limer inn i den KI-chatboten du bruker. Teksten inneholder oppgaven og en instruks om at chatboten skal hjelpe deg å tenke selv — stille spørsmål, gi ett hint av gangen og la deg gjøre regningen.

Anbefalt. Chatboten får beskjed om å bruke det til å veilede deg riktig vei — ikke til å røpe svaret. Du kan slå det av hvis du vil være helt sikker på at ingenting lekker.

Hva du bør vite
  • Ingenting sendes herfra. Teksten kopieres bare til utklippstavla på enheten din. Det du limer inn i en chatbot, går til den tjenesten — og de har sine egne regler for hva de lagrer.
  • Ikke lim inn personopplysninger — navn, skole eller noe annet om deg selv eller andre. Oppgaveteksten holder.
  • KI kan ta feil, også i matematikk. Sjekk alltid mot løsningsforslaget her på siden.
  • Er du usikker på om du har lov til å bruke KI på skolearbeidet ditt, spør læreren din først.

Tastatursnarveier

Navigasjon

⌘K / Ctrl+K
Åpne søk
G F
Gå til Fag
G E
Gå til Eksamener
G T
Gå til Temaer
G K
Gå til Kompetansemål
G H
Hjem
?
Vis snarveier

I oppgave

←/→ · J/K
Forrige / neste oppgave
0
Marker som ikke prøvd
1
Marker som prøvd
2
Marker som trenger hjelp
3
Marker som ferdig
S
Vis / skjul løsningsforslag
A
Legg til i liste
N
Skriv notat
Esc
Tilbake / avslutt